Beryl Furman

Perustiedot

s. 1953, Helsinki
kuvataiteilija, kuvanveistäjä
Asuinpaikka: Kauniainen

Yhteystiedot

Oma esittely

Taide on ajattelua.
"Kaikki taide on abstraktia, mikäli se sisältää abstrakteja arvoja" opetti Timo Aalto.

Kaupallisuus määrittää, mitä taidetta milloinkin saisi tehdä. On luotava brändi. Oltava tunnistettava. Löydettävä itsensä! Poliiseina toimivat kriitikot ja galleristit.

Maalatessani mietin: "Miksi aina murehdin niin paljon? Minullahan on kaikki mitä tarvitsen: maalaan!"

Ainoa aiheeni on ihminen. Olen maalannut n. 1000 muotokuvaa, kuvannut ihmisen olemusta kompleksisilla ilmaisuilla. Olen kuvannut ihmisen pyhyyttä ja sen vastakohtaa, jonka avautuminen on vaatinut katsojalta esoteerisuutta. Taide ei koskaan ole mitä vain, vaan vain sitä, mitä taiteilija on tarkoittanut. Täysin vääristä tulkinnoista ovat kärsineet lukuisat kuuluisat taiteilijat. Vuosina 2005 - 2021 käsittelin eläinkysymystä useilla näyttelyillä. Silloin informaatio nousi henkisyyden yläpuolelle. Eli eläimiäkin maalatessani kerron ihmisestä, tämän mielivaltaiseen ja irrationaaliseen suhtautumiseen eläimiin, joko hemmotellen tai kiduttaen, aina tarpeensa mukaan. Eläin ei kiinnosta minua taiteellisesti.

Kukkia olen maalannut, tutkien elämän kiertokulkua: nuppu, täysi kukkeus, kuihtuminen. Maisemat kiehtovat ja olenkin maalannut niitä paljon, onnistuen vain pienillä akvarelleilla. Ilmeisesti siksi, etten löydä maisemasta ihmistä, tämä kun on aina yksilö.

Ilmaisen itseäni monin eri tekniikoin (maalaus, veisto, installaatiot, ympäristötaide). Tuotantoni on jaettavissa kolmeen lohkoon: havaintoperäinen, ideapohjainen ja informatiivinen (jako esittävään ja abstraktiin on ontuva, sillä kaikki taide on abstraktia ja kaikki taide esittää jotakin, vaikka vain itseään). Kaikissa vaikuttimena on IHMINEN. Ensimmäinen lohko muodostuu kohteen tarkastelusta, toinen henkisyydestä, kolmas etiikasta.

On sanottu, ettei minua voi kategorisoida. Olen sovinnaisuutta halveksiva, radikaali, auktoriteettikammoinen, silti menneisyyteen kiinnittynyt. Synnyin taiteilijaksi, enkä ole ihmetellyt itseäni, en ollut luomassa uraa, brändiä, vaan aina tehnyt mitä haluan, mikä kulloinkin kiinnostaa. Eräs määritelmä: ' taiteilija on ihminen, joka maalaa, juo ja nai. Ei muuta. ' Taide vaatii kaiken! Eri yhteisöjen vastustuksesta huolimatta onnistuin elämään taiteilijana. Juuri vastuksen kohtaaminen onkin suurimpia aiheitani (Valkoinen seinä), sillä olemassaolo on lähes ylivoimainen vastus.

Minulle on esitetty typerä kysymys: "Kumpi olet, muotokuvataiteilija vai abstrakti taiteilija?" Vastaan: " Olen vapaa taiteilija." Elämme hyvin kompleksisessa maailmassa joka suunnalta pursuavan voimakkaan, jopa väkivaltaisen visuaalisuuden altistamina. Koska näkö on aisteistani ylivoimaisin reagoin kaikkeen näkemääni voimakkaasti. Myös ajatus siitä, että tekisin aina vain yhtä ja samaa on ollut yhtä hirvittävä kuin jo teini-iän kauhukuvitelma elämäkestoisesta avioliitosta! Kunnioitettavia saavutuksia kumpainenkin, mutta eivät sovi temperamentilleni, eivätkä riitä tyydyttämään uteliaisuuttani. En voi elää kahlittuna.

Aina on kysymys Taiteesta, eikä eri lähestymistapojen käyttö ole ristiriitaista, ei kerro hajaantuneesta mielestä, vaan Vapaudesta. Olenkin todennut, että taide on ainoa selkeä asia elämässäni. Muotokielten vaihtelu on aina häirinnyt subjektiivisia, kapea-alaisia ja pätemistarpeisia kriitikoita ja rahaa hamuavia galleristeja. Tästä vallan väärinkäytöstä ovat kärsineet useat kuuluisat taiteilijat, muusikot, arkkitehdit. Vallan väärinkäyttöä on ollut myös se, että teoksiani ovat muut taiteilijat (Martti Aiha, Hannu Sirén, Carolus Enckell) kopioineet suoraan ja heistä on kirjoitettu paljon, ei minusta, idean alkuperäisestä luojasta. En ole myöskään etsinyt persoonallisuutta - joka jo itsessään olisi absurdia - vaan päinvastoin pyrkinyt häivyttämään sellaisen. Pianistina minimalisti Andras Shiffiä kuvaillaan: " Hänen persoonallisuutensa on persoonattomuus." Taide on riisuttu kädenjäljestä, temperamentista, itseilmaisusta. Suunnittelen ensin teokseni - usein pitkäkestoisin työvaihe - ja sitten toteutan sen. Taide ei ole minulle expressiivistä purkautumista. Siksi taidettani on usein luultu miehen tekemäksi, nimi kun ei paljasta sukupuolta. Pidättyväisyys ilmenee harvoin naismaalareiden taiteessa. Taiteessani poikkeuksen muodostavat v. 2022 hitlerin inkarnoitumisen herättämän kauhun ja vihan AL-ANQA-maalaukset.

Tulen aina maalaamaan muotokuvia, koska ihmisen kasvoissa on kaikki! Ihminen tekee taidetta ihmiselle. Luonto ei ole taidetta. Taidetta on vain se, mikä läpäisee ihmisen aivot.
Toistuvana taiteessani on dualismi. Buber: Sinä ja minä. Koska vain toisen kautta ihminen tulee näkyväksi. Kaikki kohtaamiset määrittävät minuutta. Tai sitten on vain yksi, koska jokaiseen olevaiseen sisältyy oma suuri voima! Teokseni ORENDA ilmentää tätä. Kiveen, vesipisaraan, ihmiseen - vastuksena ympäröivät voimat.
Näytä biografia

Ajankohtaista

Tuotannostani lisää biografiassa sekä kirjassani Beryl Furman - Taiteestani, elämästäni -e-kirja

Kirjan toteuttamista ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden ja Kauniaisten kaupunki.


The book was realised through the support of The Finnish Cultural Foundation, The Swedish Cultural Foundation in Finland and the City of Kauniainen.


Boken har förverkligats med understöd av Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden och Grankulla stad.

Näyttelyt:

Laterna Magica 26.7. - 12.8.2023
Kauniaisten kaupungin galleria 21.8. -  9.9.2023

Bio

Beryl Furman synt. 1953 Helsingissä. Juutal.koulu, Kasavuoren lukio. Vanhemmat Salomon ja Ruth Furman (o.s. Åkerman), siskot Eeva Furman ja Estelle Flakowicz. Ex-puoliso Åke Mörtengren, lapset Daniela Vilander ja Ariel Mörtengren.

Opintoja useissa taidekouluissa sekä akateemikko Sam Vannin yksityisopissa. Keskitti opintonsa grafiikkaan, alastonmallipiirustukseen, maalaukseen, veistotaiteeseen. Opiskeli taidehistoriaa, filosofiaa, kieliä Helsingin yliopistossa.

Taideopettaja 45 v. Kolme kiel. opas Ateneumissa, Kiasmassa, Meilahden taidemuseossa. Kunnallispoliitikko (Vihreät) 20 v.: taiteilijoiden asiat, vegaani kouluruoka, hävikki. Erityisluokkien avustaja 2 v. Taidekriitikko, useita tekstejä taiteesta. Harrastanut tai-jitä 20.v,  Shifu Zhang Fangin ohjauksessa 5-v.  Eläin- ja pakolaisaktivisti. Yli 50 rescue-eläintä, majoittanut n. 15 pakolaista.  Useita näyttelyitä ja artikkeleita.

F. maalaa muotokuvat aina öljyväreillä. Ideapohjaisessa taiteessa toistuvina materiaaleina ovat kipsi, marmori, graniitti, lehtikulta, lasi ja akryylilasi. Muotoina ympyrä, soikio neliö.

F:lla on aina ollut tiiviitä yhteyksiä ulkomaille vietettyään niissä paljon aikaa (Israel, Italia). Hänellä ei silti ole ollut tarvetta järjestää niissä näyttelyitä. On matkoillaan vain kartuttanut pohjaa taiteelleen. Kokeminen muodostaa taiteen sisällön, ajattelu on sen seuraus, teos sen hedelmä.

2013, 60-v. näyttelyn jälkeen, F. vetäytyi taidemaailmasta (ei gallerianäyttelyitä, ei apurahahakemuksia, ei tilaustöitä), mikä paransi hänen elämänlaatuaan huomattavasti. F. on silti jatkuvasti maalannut muotokuvia ja pitänyt näyttelyitä.

F:n useita teoksia kuuluu sekä Pro Artibuksen ja EMMA-museon kokoelmiin. Teoksia on viime vuosina ollut esillä kokoelmanäyttelyissä ( mm. Emma, Galleri Sinne, Konstfabriken).

2020 Granqvistiska stiftelsen myönsi F:lle 10 000 €:n apurahan tunnustuksena elämäntyöstä.

Tärkeimmät opettajat: Sam Vanni, Vladimir Striberný, Carolus Enckell, Hannu Sirén, Timo Aalto, Raimo Puustinen, Erkki Hervo

Tärkeimmät vaikuttajat: Fra Angelico, Rembrandt, Goya, Velazquez, Matisse, Brancusi, Carl André, Agnes Martin, Frank Stella, Richard Serra, Donald Judd, Peter Halley

Mesenaatit: Kirsti-Maria Niemi, Elina Viitanen, Jukka Helkama, Iris Helkama