Kaija Mäenpää

Perustiedot

s. 1960, Helsinki
Kuvataiteilija, Taidemaalari
Asuinpaikka: Helsinki

Yhteystiedot

Oma esittely

Työni lähtökohtaa on, että maalaus kolmiulotteisena ja esineellisenä on osa samaa tilaa, jossa katsoja on. Maalaukseni ovat liikuteltavia aukeamia, joiden tilassa voi olla konkreettisesti. Maalaus ikään kuin heijastelee ja koskettaa ruumiillisesti luoden samanaikaisesti kuitenkin oman tilansa avautuen kuvatilaksi. Kutsun tätä tilalliseksi kaksoismerkitykseksi.

Aika saa useita merkityksiä teoksissani. Esimerkiksi maalausten pintoihin on kirjoitettu ja peilikirjoitettu aikaa ilmentäviä merkintöjä. Nämä merkinnät luovat ympäristön, jossa ajan lineaarinen luonne murtuu ja ajallisuuden kokemuksen kerrostumien, suuntien ja siirtymien tila aukenee ja muotoutuu.

Maalaus kyseenalaistaa vastakohtia ja tuo esille mielen ja olemassaolon kerroksellisuutta. Kokemus ja ajatus, sisäinen ja ulkoinen, aika ja ajaton yhdistyvät maalauksessa.
Näytä biografia

Ajankohtaista

Yksityisnäyttelyt

Meditation on the Sublime, Huuto III / Galleria Huuto, Helsinki, 28.9.–22.10.2023

Sedimented Time, Galleria Kulma / Porvoon taidehalli, 3.–26.9.2021

Sedimented Time, Galleria Valo, Arktikum, Rovaniemi, 1.11.–9.12.2018

Sedimented Time, Galleria Duetto, Helsinki, 4.1.–28.1.2018

 

Yhteisöteos

Postikorttialbumi (2011–)
3.1.–30.1.2019
Hyllygalleria, Rikhardinkadun kirjasto, Helsinki

Bio

Kuvataiteilija Kaija Mäenpää (s.1960, Helsinki) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 1989 ja kuvataiteen maisteriksi 1998. Lisäksi hän on FM Helsingin yliopistosta. Mäenpää on vuodesta 1988 osallistunut yhteisnäyttelyihin esimerkiksi Helsingin taidehallissa ja Charlottenborgissa Kööpenhaminassa sekä pitänyt yksityisnäyttelyitä muun muassa Galleria Duetossa ja Galleria G:ssä Helsingissä sekä Stora Galleriet / Konstnärshuset -galleriassa Tukholmassa. Hänen teoksiaan on useissa taidekokoelmissa kuten Suomen valtion, HAM Helsingin taidemuseon, Nykytaiteen museo Kiasman, EMMA Espoon modernin taiteen museon ja Jenny ja Antti Wihurin rahaston kokoelmissa.

Mäenpään maalaukset ovat kuin kaappeja ovineen, kirjoja sivuineen tai eräänlaisia huonetiloja seinineen. Nämä kuvatilaa ja esineellistä tilaa yhdistävät suurikokoiset maalaukset kaventavat eroa niin teoksen ja kokijan välillä kuin maalauksen ja elämän paikkojen välillä. Teosten ”ovet” muodostavat siirtymätiloja, joissa Mäenpää käsittelee olemassaolon prosesseja samanaikaisesti itse maalauksen rakentumisen kautta muodostuvien merkitysten kanssa. Viimeaikaisissa näyttelyissä hän on rinnastanut valokuvia maalauksiin, kun varhaisissa teoksissa valokuva-omakuvat rakentuvat sisään maalausten pintoihin.

Kaija Mäenpäälle maalaus on teos-subjekti, joka rakentumisensa kautta ja vuorovaikutuksessa kokijan kanssa ikään kuin ajattelee filosofian kysymyksiä visuaalisena elettynä ajatteluna. Esimerkiksi viimeisimmät näyttelyt/teossarjat Nimetön ajatus/Thought without Name, Sedimented Time ja Meditation on the Sublime mietiskelevät eri tavoin lineaarisen ajan ja käsitteellisen ajattelun murtumaa.