Marja-Liisa Jokitalo
Perustiedot
s. 1964, Oulu
Kuvataiteilija, Taidemaalari
Asuinpaikka: LAHTI
Yhteystiedot
Puhelinnumero: +358 (40) 5353 745
Sähköposti: mljokitalo(at)hotmail.com
Oma esittely
Työskentelyni taustoista
Tutkin öljymaalauksissani väriä ja sen ilmaisevuutta. Näennäisesti yksinkertaiset asiat ovat mielenkiintoisia. Useitten maalausteni taustalla on luontokokemus, joku matkalla työhuonelle mieleen painamani valotilanne - toukokuisten, vielä lehdettömien puiden tiheiden oksien välitse siilautuva valo vielä aamu-usvaisessa metsikössä tai lokakuisen pakkasyön jäljiltä huurteisen heinikon lävitse tihkuva kalpea valo. Maalausta suunnitellessani on mielessäni konkreettisen valo- ja värikokemuksen lisäksi olennaisena osana myös tilanteeseen liittyvä tunnelma, esimerkiksi outous, kaipaus, suru, onnellisuus, kiihko, odotus, joiden maalauskankaasta ja öljyväristä esiin kaivaminen, kuvaaminen ja ilmaiseminen on minulle maalaamisessa merkityksellistä. Maalaaminen on keino tuoda näkymätöntä näkyväksi. Maalauksen läpi maailma näkyy vähän selvemmin.
Työskentelyssäni on merkityksellistä myös fyysisyys, kokonaisvaltainen aistiminen, aistillisuus. Maalaan sekä erittäin pieniä että erittäin suuria maalauksia. Mittakaavasta toiseen liikkuminen tuo työskentelyyni fyysistä vapautta, jonka koen heijastuvan myös maalausten sisältöön. Kuvaan elämän yhtäaikaista haurautta ja voimaa.
Maalaustapahtuman ajallisuudesta, kerroksellisuudesta
Ajattelen, että maalaustaiteen aikaavievyys - sekä katsojan että tekijän kannalta - on maalauksen etu. Aika hahmottuu niin maalatessa kuin maalauksessakin eri tavalla kuin arkisessa kiireessä ja nopeatempoisessa nykyelämän rytmissä yleensä. Läsnäolo maalauksen edessä vaatii aikaa ja energiaa, mutta samalla on mahdollista nauttia ajassa olemisesta, hetkessä ja paikassa olemisesta.
Maalaukset kerrostuvat ajassa. Päivät kuluvat, valo muuttuu päivä päivältä maan liikkuessa suhteessa aurinkoon. Maalauksiin kerrostuu valo eiliseltä, tältä päivältä, huomiselta. Kerrokset yhdessä muodostavat maalauksen ajan, joka on tiivistymää maalaukseen käytetystä ajasta - näkyvillä toistensa lomissa on useita eri aikoja. Ajattelen, että maalaus on kuin hidastettu kuva. Maalauksen tilassa aika tiivistyy tilaksi. Haen maalauksissani tätä ajan kerroksellisuuden mukanaan tuomaa hitauden, pysähtyneen hetken, ajattomuuden tunnetta. Tunnetta siitä että kaikki ollut, oleva ja tuleva on tässä. Maalaukseen voi parhaillaan kiinnittyä pieni pala ikuisuutta. Ihmisen elämän hetkellisyydessä ja yhtäaikaisessa suhteessa ajan vääjäämättömään kulkuun piilee elämän yhtäaikainen hauraus ja voima. Kiireettömyyden ja hiljaisuuden kokemuksen aikaansaaminen ja jakaminen katsojan kanssa on minulle tärkeätä.
Tutkin öljymaalauksissani väriä ja sen ilmaisevuutta. Näennäisesti yksinkertaiset asiat ovat mielenkiintoisia. Useitten maalausteni taustalla on luontokokemus, joku matkalla työhuonelle mieleen painamani valotilanne - toukokuisten, vielä lehdettömien puiden tiheiden oksien välitse siilautuva valo vielä aamu-usvaisessa metsikössä tai lokakuisen pakkasyön jäljiltä huurteisen heinikon lävitse tihkuva kalpea valo. Maalausta suunnitellessani on mielessäni konkreettisen valo- ja värikokemuksen lisäksi olennaisena osana myös tilanteeseen liittyvä tunnelma, esimerkiksi outous, kaipaus, suru, onnellisuus, kiihko, odotus, joiden maalauskankaasta ja öljyväristä esiin kaivaminen, kuvaaminen ja ilmaiseminen on minulle maalaamisessa merkityksellistä. Maalaaminen on keino tuoda näkymätöntä näkyväksi. Maalauksen läpi maailma näkyy vähän selvemmin.
Työskentelyssäni on merkityksellistä myös fyysisyys, kokonaisvaltainen aistiminen, aistillisuus. Maalaan sekä erittäin pieniä että erittäin suuria maalauksia. Mittakaavasta toiseen liikkuminen tuo työskentelyyni fyysistä vapautta, jonka koen heijastuvan myös maalausten sisältöön. Kuvaan elämän yhtäaikaista haurautta ja voimaa.
Maalaustapahtuman ajallisuudesta, kerroksellisuudesta
Ajattelen, että maalaustaiteen aikaavievyys - sekä katsojan että tekijän kannalta - on maalauksen etu. Aika hahmottuu niin maalatessa kuin maalauksessakin eri tavalla kuin arkisessa kiireessä ja nopeatempoisessa nykyelämän rytmissä yleensä. Läsnäolo maalauksen edessä vaatii aikaa ja energiaa, mutta samalla on mahdollista nauttia ajassa olemisesta, hetkessä ja paikassa olemisesta.
Maalaukset kerrostuvat ajassa. Päivät kuluvat, valo muuttuu päivä päivältä maan liikkuessa suhteessa aurinkoon. Maalauksiin kerrostuu valo eiliseltä, tältä päivältä, huomiselta. Kerrokset yhdessä muodostavat maalauksen ajan, joka on tiivistymää maalaukseen käytetystä ajasta - näkyvillä toistensa lomissa on useita eri aikoja. Ajattelen, että maalaus on kuin hidastettu kuva. Maalauksen tilassa aika tiivistyy tilaksi. Haen maalauksissani tätä ajan kerroksellisuuden mukanaan tuomaa hitauden, pysähtyneen hetken, ajattomuuden tunnetta. Tunnetta siitä että kaikki ollut, oleva ja tuleva on tässä. Maalaukseen voi parhaillaan kiinnittyä pieni pala ikuisuutta. Ihmisen elämän hetkellisyydessä ja yhtäaikaisessa suhteessa ajan vääjäämättömään kulkuun piilee elämän yhtäaikainen hauraus ja voima. Kiireettömyyden ja hiljaisuuden kokemuksen aikaansaaminen ja jakaminen katsojan kanssa on minulle tärkeätä.