Juho Nikkilä

Perustiedot

s. 1979, Hong Kong
Kuvataiteilija, Mediataiteilija, Taidemaalari, Valokuvataiteilija

Yhteystiedot

Oma esittely

Ajatuksia digitaalisten luomusten takana

Käsittelen töissäni rakenteita. Näissä rakenteissa on kyse ihmisen luomista konstruktioista ja ihmisen halusta ymmärtää luonnon toimintamekanismeja. Luonnolla on pyrkimys levittäytyä ja vallata, ja ahne ihminen osana luontoa levittäytyy ympäri maapalloa täyttämällä sitä konstruktioillaan ja teknologioillaan. On olemassa uhka, että ihminen tulee lopulta tukahtumaan oman ahneutensa seuraamuksiin.

Valokuvat ja tietokonegrafiikka ovat materiaalia kuvilleni, jotka syntyvät yhdistelemällä eri tavoin digitaaliteknologialla valmistettuja kuvia intuition ohjailemana. Digitaalisissa maalauksissa olen käsitellyt luontoaihetta tietokoneella maalaten, antaen samalla kokonaissommitelman syntyä vaistonvaraisesti.

Olen yhdistänyt myös fraktaalirenderöintejä valokuviin. Fraktaalikuvat ovat tietotekniikan ja matemaattisten funktioiden muodostaman "kaaospelin" luomaa grafiikkaa. Katsoessamme fraktaalia, katsomme eräänlaista kaaoksen muotokuvaa. Töissäni fraktaali symboloi myös jatkuvuutta, toistuvuutta ja kompleksisuutta.

Tehdessäni luontoa esittäviä töitäni kantavana ajatuksena on ollut luonnossa esiintyvät mysteerit. Olemme luoneet teorioita luonnonilmiöiden selittämiseksi. Nämä ovat kuitenkin vain arvioita, ja mitä enemmän tutkimme, sitä enemmän uusia kysymyksiä tulee esiin. Tieteellä on tässä mielessä ikään kuin fraktaalinomainen luonne. Jokin teoria saattaa toimia makromittakaavassa, mutta kun menemme mikrokosmokseen, uusia kysymyksiä tulee ilmi. Emme ymmärrä täysin, missä elämme. Tiedettä voi verrata mihin tahansa uskontosysteemiin, ja jotkin asiat pysyvät aina tuntemattomina.

Digitaalinen teokseni tulee lopulliseksi tarkoitettuun muotoonsa päältä- tai altavalaistun tulosteen avulla. Yksityiskohdat tulevat näkyville tarkoittamallani tavalla, kun koko saadaan riittäväksi, mikä tarkoittaa selvästi tietokoneen näyttöä suurempaa resoluutiota. Yhden kuvan valmistus vie tyypillisesti monta kuukautta, ja tänä aikana tutkin, millä tavoin erilaiset tekniset ratkaisut vaikuttavat loppulliseen visuaaliseen ilmeeseen. Oleellista on lopullinen teos ja kuva, teknologia on toisarvoisempaa.